Wkb: leunt de markt achterover?

‘De markt leunt achterover’

was onge-veer twintig jaar geleden een van de argumenten die de overheid aanvoerde om de (voorloper) van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) te ontwikkelen. Als ik zie hoeveel grote en kleinere bedrijven investeren, dan durf ik te stellen dat zij zeker niet achterover leunen. Wel vind ik dat de óverheid een tandje bij mag zetten om de informatievoorziening op orde te brengen.

Wij zien grotere aannemers die al jaren aan het voorbereiden zijn. In eerste instantie met een KAM-manager die het erbij moest doen, maar inmiddels zijn er per regio of bedrijfsonderdeel hele teams
met coaches, managers en stuurgroepen die het Wkb-traject begeleiden. Daarbij worden meerdere fte’s ingezet en dus honderdduizenden euro’s geïnvesteerd. Ook zijn er links en rechts interne kwaliteitssystemen opgezet of uitgebreid, waarmee serieuze investeringen gemoeid zijn.Ook kleinere bouwers zetten stappen op het gebied van kennis halen, sjablonen ontwikkelen, oefenen met software en het doorlopen van een oefenproject. Ook daar kunnen de investeringen in de tienduizen- den euro’s lopen en leunt men zeker niet achterover.

Informatievoorziening
Iedereen is op zoek naar kengetallen, omdat zij een beeld willen krijgen van de kosten die met het Wkbtraject gepaard gaan. Maar cijfers zijn blijkbaar erg lastig te vinden. Bij iedere kennismaking of elk gesprek in de markt hoor ik dat weer. In mijn vorige twee columns heb ik een aan zet gegeven als het gaat om zowel de interne als externe kosten en ik hoop dat dit zal leiden tot bredere kennisdeling over dit onderwerp, juist ook vanuit de niet-bouwers.

Diegenen die al iets verder in de ontwik- keling zijn, zijn naarstig op zoek naar voorbeelden van bijvoorbeeld een risico- beoordeling of borgingsplan. Ook van hen hoor ik steeds dat die documenten niet gemakkelijk te vinden zijn. Een steekproef via Google bevestigt dat beeld. Zelfs op de websites van bekende kennisdragers, zoals de rijksoverheid, is geen praktisch sjabloon van bijvoorbeeld een borgings plan te vinden. Wij helpen onze klanten met hele praktische voorbeelden en het zou enorm helpen als er meer voorbeel- den goed vindbaar zijn. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is wel dat deze overzichtelijk en begrijpelijk moeten zijn. Zoals een KAM-manager mij laatst vertelde: “Ik heb nu diverse presentaties over de Wkb gezien met wel tiental
len pagina’s aan informatie, maar nergens wordt echt duidelijk wat we praktisch moeten doen.”