Zo implementeer je kwaliteitsborging in je bedrijf

Vanuit ons adviesbureau helpen wij bouwondernemers met de implementatie van kwaliteitszorg- en borging in hun organisatie. Een startgesprek is daarbij stap 1. Met de verantwoordelijken vanuit het bedrijf zetten we de belangrijke aandachtsgebieden op een rijtje. Deze vormen als het ware de route naar het einddoel en we houden ze gezamenlijk in het vizier om zo op koers te blijven. Onlangs kwamen bij een middelgroot bouwbedrijf de volgende punten naar voren die men van belang vond om het traject tot een succes te maken. Ik deel ze hier graag.

1.       Ondersteuning vanuit management

Het is van belang dat het management middelen en tijd ter beschikking stelt en aandacht spendeert aan de medewerkers die bezig zijn met het proces. Ook kan het management kwaliteitsborging onder de aandacht brengen bij bouwpartners, zodat ook die hun bijdrage gaan leveren. Een valkuil hier, is dat de dagelijkse werkzaamheden teveel tijd vergen, waardoor men niet aan veranderen toekomt.

2.       Uitdragen vanuit directie (leiderschap tonen)

De praktische ondersteuning vanuit het management is van belang, maar minstens zo belangrijk is dat de directie uitdraagt dat zij het onderwerp belangrijk vindt. Dit kan bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten met medewerkers maar ook in (social) media uitingen. Door leiderschap te laten zien, volgen mensen makkelijker.

3.       Veilige werkomgeving

Het is echt mooi en supernuttig als je tijdens een traject verbeterpunten vanuit de werkvloer direct mee kan nemen, zodat de andere medewerkers hier ook van profiteren. Een belangrijke voorwaarde om deze informatie te verkrijgen, is wel dat mensen het dúrven uiten. Daarvoor is dus die veilige omgeving nodig.

4.       Zorg dat je kort op het proces blijft zitten

Wanneer je feedback uit de organisatie krijgt, is het zaak om er ook mee aan de gang te gaan en het niet op een lijstje te laten staan. Zorg bijvoorbeeld dat je met het team gestructureerd de verbeterpunten behandeld en dat er ook voortgang in de ontwikkeling blijft.

5.       Geef actief feedback aan medewerkers

Er is weinig zo demotiverend als merken dat er niets met een aangedragen punt wordt gedaan. Wanneer je er dus mee aan de gang gaat, koppel dat dan ook terug aan mensen, en blijf dat doen indien nodig.