5 veel gestelde vragen tijdens kennissessies Wkb

In de vorige column schreef ik dat wij een duidelijke groei zien in de aanvragen vanuit aannemers voor cursussen en dienstverlening omtrent de Wkb. Tijdens de kennissessies en interviews zijn er veel vragen. Graag deel ik met jou de top 5, zodat je een voorsprong hebt.

 1. Gaat de Wkb wel door?

Jazeker! Op dit moment worden proefprojecten uitgevoerd (zie stichtingibk.nl/projecten) om met name de samenwerking tussen gemeenten, aanvragers, aannemers en kwaliteitsborgers te beproeven. Ook is van belang dat er voldoende kwaliteitsborgers zijn om het stelsel in te kunnen voeren. Rond de zomer wordt besloten of de invoering per 1 januari 2021 doorgaat of dat er enig uitstel zal komen. Doorgaan is echter zeker!

 2. Voor welke soorten bouw geldt de Wkb?

Hier moeten we onderscheid maken in de ‘wijzigingen Burgerlijk Wetboek’ (BW) en de ‘stelselwijziging’. De aanpassingen in het BW gaan gelden voor alle bouwwerken zoals renovatie, nieuwbouw, onderhoud en transformatie en dat in de deelsectoren U-bouw, woningbouw en infra. De stelselwijziging gaat uiteindelijk gelden voor alle vergunningsplichtige bouwwerken, te starten met gevolgklasse 1. Wederom geldt dit dan voor woningbouw, infra en U-bouw.

 3. Wat kan ik dan doen ter voorbereiding?

Je kan bijvoorbeeld zorgen dat er een minimaal kwaliteitssysteem in het bedrijf is waarmee de kwaliteit wordt aangetoond. Bijvoorbeeld door systematisch kwaliteitskeuringen vast te leggen. Hierdoor kan worden voldaan aan de eisen die straks in het nieuwe stelsel gaan gelden en kan je, in geval van een discussie over de kwaliteit, laten zien wat er is gebouwd.

 4. Zijn er standaard keuringslijsten beschikbaar?

Ja, die zijn er zeker en ook bij diverse partijen beschikbaar. Het geniet echter de voorkeur om per bedrijf of project zelf pragmatische keuringslijsten op te stellen die zijn gebaseerd op de risico’s in het specifieke project. Er is immers al zoveel kennis voorhanden in de bouwbedrijven en het opstellen van een sjabloon-keuringsformulier is letterlijk 10 minuten werk. Aanvullend kan je dan altijd nog kijken of de ‘standaard’ lijsten interessante aanvullingen bevatten.

 5. Welke apps of programma’s kan ik gebruiken?

Er zijn momenteel diverse soorten programma’s beschikbaar die je kunnen helpen met een risicobeoordeling, het vastleggen van kwaliteitskeuringen of de dossiervorming. Het is wel van belang iets te vinden wat bij het bedrijf past en wat waarde toevoegt in plaats van voor extra ballast zorgt. Wij hebben inmiddels een cursusdag in de pijplijn waarbij je diverse programma’s, met begeleiding, kan proberen en met een advies en ervaring naar huis gaat. Op deze manier hopen we dat de verschillen en overeenkomsten duidelijk naar voren komen maar ook dat medewerkers hun voorkeur kunnen aangeven. Uiteraard zou je ook bij collega aannemers, die al een keuze hebben gemaakt, kunnen aankloppen voor advies.