Kwaliteitsborging begint met trots op de werkvloer

Op moment van schrijven is politiek Den Haag zich voorzichtig aan het buigen over de vraag: wat te doen met de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen? De meest uiteenlopende (beleids)richtlijnen, voorbeelden, regels (en uitzonderingen daarop) passeren de revue. Bouwkwaliteit wordt uiteindelijk gemaakt op de bouwplaats en daar ligt dan ook een basis voor kwaliteitsborging. Een leuk voorbeeld over het maken van goede afspraken en trots zijn op je werk schiet mij te binnen. Het speelt zich enkele jaren geleden af op een bouwplaats waar men bezig is met de cascofase.

 

Terwijl ik in de bouwkeet naast het kantoor van de uitvoerder zit te werken, komen er twee enthousiaste bouwplaatsmedewerkers bij hem naar binnen lopen. Zij wenken de uitvoerder mee te komen, terwijl zij naar hem roepen: “Foto! Foto!”.

De mannen spreken niet vloeiend Nederlands, maar kunnen op deze manier toch goed duidelijk maken wat er bedoeld wordt. De uitvoerder pakt zijn tablet en helm en loopt mee naar buiten. In eerste instantie begrijp ik niet direct wat er gaande is en loop ik met het gezelschap mee naar buiten. Op de bouwplaats aangekomen laten de mannen vol trots zien dat zij de wapening en bekisting netjes en volgens tekening hebben aangebracht. Een belangrijke stap, want hierna kan het beton worden gestort. De uitvoerder complimenteert hen terecht met de keurige uitvoering van de werkzaamheden en legt de werkzaamheden vast met zijn tablet.

 

Belangrijke tussenstap

Een belangrijke tussenstap op dit project is dat de aannemer zijn werkzaamheden borgt door foto’s te maken met een tablet. Hierdoor kan de aannemer tijdens en na het bouwproces altijd laten zien dat de werkzaamheden op de juiste wijze zijn uitgevoerd. Erg mooi om te zien is dat er tussen de bouwplaatsmedewerkers goede afspraken zijn om de bouwplaatsleiding erbij te roepen, maar nog mooier is om te zien hoe trots zij steeds zijn op het geleverde werk.

 

Vastleggen wat goed gaat

Vastleggen wat er goed gaat is naar mijn mening een belangrijk element van kwaliteitsborging. Met regelmaat is nog te zien dat kwaliteitsborging voor hetzelfde wordt aangezien als het constateren en corrigeren van fouten, maar de nadruk ligt dus op het positieve aspect. In mijn rol als bouwkwaliteitcoach ben ik voornamelijk bezig met de communicatie en processen in de bouworganisatie. Als ik dit soort gedrevenheid als uitkomst van die processen aantref, maakt dat ook mij bijzonder trots.

 

www.bouwkwaliteitcoach.nl